Honoris, 31.3.2014
V současné době je společnost HONORIS, a.s. oficiálním dodavatelem baterií MOTOBATT pro motocrossové motocykly Husaberg v ČR, podporuje a testuje baterie Motobatt prostřednictvím extrémních výprav na čtyřkolkách a spolupracuje s jezdci soutěžícími v závodech do vrchu, závodech silničních motocyklů a dalších kategoriích.
Vzhledem k odbornosti této společnosti jsme zašli na výzvědy.
Nejeden z nás motorkářů shledal akumulátor v motocyklu po zimě definitivně mrtvým. Nezbytnost údržby během chladných měsíců je všeobecně známá věc. Avšak péče o váš akumulátor by neměla končit s posledními mrazy.
Určitě to znáte, je krásný letní den a vy se chystáte na výlet. Vše připraveno, zabaleno a po dosednutí na váš stroj zjistíte, že ani neškytne. To dokáže rozčílit i klidné povahy. Je třeba si uvědomit, že nároky kladené na akumulátor v motocyklu jsou opravdu vysoké. Konstruktéři jsou nuceni pro zdroj energie vyšetřit minimum prostoru a tak baterie mnohdy nejsou schopny pojmout dostatečnou kapacitu a dodávat potřebný startovací proud. Krátké projížďky či cesty do práce dokážou malou baterku negativně poznamenat daleko hlouběji, než v případě automobilu.
Co se děje uvnitř baterie?
Alternátory v motocyklech ve většině případů nejsou schopny dobít baterii do 100% její kapacity. Pokud zdroj není pravidelně dobíjen do maxima, začíná jeho kapacita pomalu nenávratně klesat. Příčinou je v tomto případě sulfatace - sulfáty z kyseliny obsažené v baterii (platí i pro AGM a GEL) se začínají usazovat na olověných deskách v akumulátoru a snižují tak jejich aktivní plochu. Čím méně aktivní plochy, tím nižší kapacita i startovací proud baterie. V praxi to znamená, že vaše baterie ztrácí kapacitu po každé odjeté jízdě, kdy mašinu zaparkujete a akumulátor v ní zůstanu částečně zbaven energie (nedobit do 100%). Nenechte se uchlácholit tím, že motorka nastartuje. Její parametry se snižují pomalu, a časem dospěje do stádia, kdy už startérem neotočí. Tyto a další důvody vedou k jasnému doporučení: Chcete li mít jistotu, že vás motocykl nenechá ve štychu, pečujte o svou baterii i během letní sezóny!
Jak na to?
V současné době si můžete starost o baterie hodně usnadnit pořízením chytré nabíječky, která nejen že baterii dobije, ale můžete ji nechat připojenou po neomezenou dobu v udržovacím módu. Tento režim byl vyvinut přímo pro motobaterie a jejich snadnou údržbu. Budeme li hovořit o konkrétním přístroji, určitě nesáhnete vedle, když zvolíte nabíječku švédského výrobce Ctek, která pravidelně získává celou řadu ocenění a vítězí v testech s konkurencí. Manipulace je více než snadná – na kontakty baterie ve vašem motocyklu připojíte krokosvorky či na pevno nainstalujete kovová očka, propojíte s nabíječkou a nabíjíte. Jakmile se akumulátor plně dobije, nabíječka přejde automaticky do udržovacího módu. V tomto režimu si kontroluje baterku v pravidelných intervalech a v případě potřeby dobije do 100% kapacity.
Velmi praktickou vychytávkou, která vám dá dokonalý přehled o stavu baterie je konektor komfort indikátor z řady chytrého příslušenství Ctek. Výhodou je i v případě, že máte špatně přístupný akumulátor, jelikož ho jednou na pevno připevníte pomocí oček a pak už máte jen vyvedený kablík s indikátorem. Na konci kablíku, který můžete mít umístěný například pod sedlem či z boku motorky je semaforek z LED, jenž signalizuje, v jaké kondici je zdroj. V případě rozsvícení oranžové či červené kontrolky pouze propojíte přímo semaforek s nabíječkou a dobijete do maxima, čímž zabráníte sebezničujícím procesům uvnitř baterie.
Nezapomeňte, že pro dlouhou životnost baterie je potřeba ji udržovat i v létě, nejen v zimě.
HONORIS, a.s.
www.honoris.cz