Marek Olbert, 16.7.2014
O uplynulém víkendu proběhla v opavské firmě RepreMoto akce APRILIA / MOTO GUZZI DEMO TOUR 2014.
Již tradičně tento seriál předváděcích jízd začíná v Kořenově a postupně objede všechny dealery v republice. V Opavě navíc proběhla akce Dainese/Held Day. Při příležitosti testovacích jízd motocyklů bylo možné si vyzkoušet oblečení a doplňky od sportovní značky Dainese, a také od výrobce textilního oblečení Held. Přítomni byli odborníci z firmy Yshop, kteří poradili a pomohli s výběrem.
Mě však zajímaly hlavně motorky, proto jsem udělal s Pavlem Davídkem rezervaci na Moto Guzzi Stelvio NTX 1200 ABS a Aprilia Caponord 1200 ABS, ve zbylém čase pak přímo s majitelem firmy Tomášem Gelnarem na rychlo vypůjčil i Dorsoduro 750. Byl to docela boj, protože zájem o motorky byl velký, ale díky dobré organizaci, zázemí s občerstvením ve stínu (tedy se dalo v klidu počkat než na zájemce přišla řada) vyšlo na každého.
Začínám na Moto Guzzi Stelvio a uznávám, že je to macek motorka. Váha 272 kg není strašlivá, ovšem těžiště obrovského motoru pro manipulaci na místě a do kopečka vyžaduje trochu sebezapření. Za jízdy je však vše v pořádku a s lehkým větrem ve vlasech mizím loukami posetými bunkry vstříc zážitkům. Dobře se vede, skvělé drží stopu a sezení je velmi příjemné.
Čtvrthodinka ježdění nedává moc prostoru k objevování detailů, avšak nechybí 12V zástrčka, spolujezdec si lebedí na pohodlném sedáku, nijak zvlášť na něj nefouká a celkový pocit je moc dobrý. V-twin 90° se 113 Nm pěkně táhne, a svou charakteristikou dává najevo, že se jen tak nějaké výpravné cesty v plné polní nezalekne. Přední 19“ kolo vybízí s vhodným obutím i k šotolinovým radovánkám.
Na mé vlastní přání mi kluci z RepreMoto nastrojili Caponorda bočními kufry, což je součást verze Travel ADD a doplnili také i další vybavení. Na nádrži je na míru šitý dobře polstrovaný tankvak, kde se při vložení elektroniky jako je foťák, či mobil, nemusíte obávat z jejich „smrti“ otřesem, či vibracemi. Ten chválím velmi, moc se mi líbí. Zadní kufr s opěrkou a dva boční nabízejí dostatek prostoru na hodně velký výlet.
Caponord je „obalen“ ochranným rámem, včetně krytů rukou na řídítkách, což jej vzhledově dělá drsnějším a budí tak i pocit většího bezpečí. Verze Travel ADD má v názvu zkratku semiaktivního odpružení Aprilia Dynamic Damping, které si můžete buď nastavit podle svých potřeb, nebo se odevzdat elektronice, aby rozhodla za vás, co je ideální. Velmi lehce nastavitelný větrný štítek je už taková třešnička na dortu.
První metry jsou mi příjemnější než na Stelviu, lépe se mi Caponord drží v rukách a jeho menší váha je taky poznat. Velmi rychle si s motorkou notujeme a už v třetí zatáčce je to na stupačku. Podvozek je vynikající a moc si jízdu užívám. Spolujezdec je po úpravě výšky větrného štítku taky spokojen. Motorka má sportovnější charakter než Stelvio, což je zřejmě dáno celkovou štíhlou konstrukcí, ale hlavně motorem z Dorsodura 1200, byť s úpravami pro plynulejší chod. Motorka jede ďábelsky, chce se nechat vytáčet, a aniž bych to dělal záměrně, digitální tachometr velmi rychle ukazuje zakázaná čísla. Peklo, adrenalin, i komfort v jednom. Zkouším i šotolinu s většími kameny, čímž usuzuji, že by si Caponord zasloužil 19“ přední kolo, nebo alespoň zubatější gumy.
Jen nerad vracím Caponorda do depa před prodejnu a ještě dlouho na něj koukám…
Dorsoduro 750 je bonus na závěr. Lehká, zábavná a velmi živá motorka. Budu-li sobec a nebudu-li chtít jezdit se spolujezdcem, udělal bych si v garáži místo. Pekelný výrobek :-)
Vzhledem k probíhajícímu testu oblečení Modeka Ventura GT musím zmínit pocity z 35°C horka. Vedro bylo opravdu značné a i přes velmi dobré krytí před větrem na Stelviu i Caponordu, byla jízda v bundě díky několika větracím zipům zcela snesitelná i s neodepnutou membránou, na Dorsoduru pak pochopitelně příjemně osvěžující. Aktuálně mám v bundě najeto cca 5000 km a vše funguje jak má.