Honda, 16.5.2015
Honda s potěšením oznamuje návrat jedné z nejoslavovanějších ikon ve světě motorsportu – modelu Africa Twin. Honda již jasně naznačila své záměry a směr vývoje v listopadu 2014, kdy odhalila svůj prototyp True Adventure na motocyklové výstavě EICMA. Nyní Honda s konečnou platností potvrzuje, že u evropských prodejců se do konce roku 2015 ukáže zcela nový model CRF 1000L Africa Twin.
Některé motocykly dokáží dokonale zhmotnit vše, co si představujeme pod pojmem dobrodružství. Jedním z takových strojů je i původní model XRV 650 Africa Twin, jenž se poprvé představil v roce 1988 v závodě Paříž-Dakar*.
Schopnosti tohoto stroje vydat se prakticky kamkoli v kombinaci s jeho robustní a pevnou konstrukcí, snadnou ovladatelností, agilitou a pohodlím i na dlouhých cestách z něj učinily dokonalého partnera na výpravách do neznáma. A současně to napomohlo k bližšímu určení motocyklového segmentu, jenž se nyní celosvětově řadí mezi nejvýznamnější.
Nový stroj Africa Twin zůstává věrný všem atributům a schopnostem modelu XRV 650 i jeho následníka XRV 750, a navíc přidává výhody všeho, co se Honda za poslední dekádu naučila na silnicích i v terénu, včetně návratu jezdců týmu Team HRC na Dakar v roce 2013**.
Africa Twin jako vůbec první zástupce v této kategorii představuje novou verzi dvouspojkové převodovky Honda DCT (Dual Clutch Transmission, výbava na přání)***, kterou Honda ve světě motocyklů nabízí jako jediná. Nejnovější varianta DCT byla vyvinuta a nastavena speciálně s ohledem na mimořádné jízdní schopnosti v terénu, které jsou s každým strojem Africa Twin neodmyslitelně spjaty.
Zcela nová Honda CRF1000L Africa Twin je připravena zcela přepsat očekávání v otázkách schopností velkoobsahových motocyklů pro dobrodruhy, na silnicích i v terénu, a otevírá tak úplně novou kapitolu v bohaté historii víceúčelových motocyklů Honda připravených na skutečná dobrodružství.
-----
Poznámky
* Model NXR 750V, nefalšovaný závodní stroj HRC, na konci 80. let minulého století ve vyčerpávajícím závodu Paříž-Dakar čelil náročné konkurenci, nicméně dokázal zvítězit v letech 1986 a 1987 (Cyril Neveu), v roce 1988 (Edi Orioli) a nakonec v roce 1989 (Gilles Lalay).
Na znamení pocty těmto úspěchům pak HRC v letech 1988–1989 vyráběla homologovanou verzi XRV 650 Africa Twin, čímž položila základ ke vzniku dnes již legendárního stroje.
Koncem roku 1989 se představila Honda XRV750 Africa Twin a rychle si vydobyla pozici srovnávacího měřítka mezi cestovními stroji do nepříznivých podmínek. Nabídla šestiventilový vodou chlazený motor V2 o objemu 742 cm3 (o výkonu 45 kW a točivém momentu 62,7 Nm), zavěšení kol s dlouhým zdvihem, velkou palivovou nádrž, řetězový pohon zadního kola, 21" přední kolo (volba širších pneumatik do terénu) a dvojité přední kotoučové brzdy. Model, jenž prodělal dvojí modernizaci a zůstal ve výrobě až do roku 2003, je i dnes široce vyhledáván, přičemž zachovalé kusy dosahují vysoce nadprůměrných cen.
** Po přestávce trvající 24 let se Honda v roce 2013 vrátila na Dakar s týmem HRC. Pro uvedený ročník závodu (nyní pořádaného v Jižní Americe) byl vyvinut motocykl CRF 450 Rally vycházející z enduro varianty jednoválcové Hondy CRF450X; do závodu za tým nastoupili tři jezdci; tým HRC splnil svůj hlavní cíl, jímž bylo dojet se všemi stroji až do cíle závodu.
V roce 2014 se tým HRC představil se zcela novým strojem CRF 450 Rally a sestavou pěti závodních jezdců. Španěl Joan Barreda dosáhl v tomto závodu celkem pěti etapových vítězství.
V roce 2015 se tým HRC ještě více přiblížil k nejvyššímu cíli, když Paolo Goncalves z Portugalska v Buenos Aires dojel druhý za vítězem. Tým HRC zaznamenal nejvyšší počet etapových vítězství, přičemž Joan Barreda v prvním týdnu náročné rallye vystupoval v roli nezlomného leadera, když pro svůj tým na Dakaru 2015 ukořistil více etapových vítězství než jakýkoli konkurenční jezdec v tomto závodu. Laia Sanz, která dojela na devátém místě, překonala všechny své osobní cíle a vstoupila do dějin jako jezdkyně s nejlepším umístěním mezi ženami v historii dakarského závodu.
*** Honda od premiéry v roce 2010 prodala v Evropě přes 35 000 strojů s převodovkou DCT; v roce 2015 dala převodovce DCT (namísto standardnímu manuálnímu řazení) přednost většina zájemců (53 % z celkového počtu – týká se modelů VFR1200X Crosstourer, VFR1200F, NC750X a NC750S, kde se DCT nabízí jako volitelná výbava). Model Africa Twin se volitelně nabízí s novou verzí převodovky DCT se specifickými schopnostmi pro jízdu v terénu.