BMW, 7.7.2011
BMW vyvíjí systém s názvem Dynamic Damping Control (DDC), což je poloaktivní systém pružení a tlumení. Různé pokrokové podvozkové technologie jsou pro BMW typické, vzpomeňme třeba zadní vidlici Paralever (od roku 1986), přední Telelever (1993) a konečně v roce 2005 Duolever. Rovněž další podpůrné systémy si našly u BMW cestu do sériové výroby - v roce 1988 to byl první sériový ABS na modelu K1, od roku 2007 jsou motocykly vybaveny systémem kontroly stability ASC, zabraňujícímu prokluzu zadního kola a od roku 2009 kontrolou trakce Dynamic Traction Control (DTC). Co se týče nastavení podvozku, od roku 2004 je tady systém ESA a později ESA II, umožňující měnit nastavení podvozku stiskem tlačítka.
Dalším logickým krokem a spojením všech zkušeností a systémů je poloaktivní pružení a tlumení, které je nyní ve stadiu dokončování vývoje. Tento systém umožní automatické přenastavování podvozku v závislosti na různých faktorech, jako třeba různé povrchy silnice či zatížení stroje. S těmito technologiemi má BMW už zkušenosti z automobilů, což bylo podkladem pro konstrukci čistě motocyklové verze.
DDC automaticky reaguje na různé manévry, jako je zrychlování, brždění a zatáčení, na rozličné povrchy silnice a analyzuje polohu motocyklu na základě údajů z několika senzorů, a podle toho mění charakteristiku pružení a tlumení regulováním elektricky ovládaných proporčních ventilů v tlumičích. DDC je také sběrnicí CAN propojeno s ABS, takže při "rozhodování" bere v potaz i aktivitu dalších systémů motocyklu.
Systém dále umžňuje přepínat mezi třemi různými mapami - "Comfort", "Normal", a "Sport". Každá má jinou konfiguraci a jiné preference při ovládání podvozku.
Nebudeme zde nyní podrobně rozebírat teorii a technické detaily, počkáme si, jak se systém projeví v praxi. Podle BMW se první sériový motocykl vybavený systémem DDC objeví na trhu ve velmi blízké budoucnosti...