redakcia, 23.10.2013
Firma BMW představila model R nineT k 90. výročí výroby motocyklů. Už nějakou dobu byl znám koncept a nyní je zde finální produkt - a nevypadá to, že by zklamal očekávání. Je to elegantní klasická motorka ve stylu Café Racer, plná stylu a charakteru.
R nineT je poháněn klasickým vzduchem chlazeným boxerem o objemu 1170 cm3, výkonu 81 kW (110 k) při 7750 ot./min. a s krouťákem 119 Nm při 6000 ot./min.
Při návrhu a stavbě byly použity klasické postupy v kombinaci s tradičními i moderními, ale vysoce kvalitními materiály. Důraz byl kladen také na možnosti individualizace každého stroje zákazníkem, a to jak s využitím velmi široké škály originálních doplňků, tak i s pomocí přestaveb od specializovaných dílen.
Přestavby zjednodušuje zvláštní koncepce trubkového ocelového rámu, který využívá motor jako centrální nosný prvek s vyměnitelnými "okrajovými" částmi. Můžete tak například odstranit podsedlový rám se sedlem spolujezdce a zůstane jen jednosic pro řidiče s odkrytým zadním kolem (uvidíme, co na to policie). Dále jde espézetka umístit na stranu atd.
Rovněž u výfuků je několik možností pro změnu koncovek, včetně titanových tlumičů Akrapović. Díky modulárnímu potrubí se dá měnit i sklon tlumiče.
Podvozek je veskrze moderní, ovšem pro BMW typickou přední vidlici Telelever zde nenajdete, místo ní je vpředu elegantní obrácená vidlice ze superbiku S 1000 RR. Vzadu je jednostranná kyvka Paralever. Opět existuje možnost úpravy - místo standardního kola šířky 5,5 palců jde namontovat kolo s ráfkem 6". Drátová kola jsou doplněna radiálními čtyřpístky, 320 mm plovoucími disky a ABS.
Hliníková nádrž s objemem 18 litrů je ručně broušená a lakovaná a vůbec všechny díly jsou vyrobeny s ohledem na detail a kvalitní povrchovou úpravu.
Základní charakteristika BMW R nineT:
- puristický design
- snaha o zdůraznění tradiční řemeslné ruční práce
- vzuchem a olejem chlazený dvouválcový boxer
- konstrukce zohledňuje budoucí možnosti kustomizace
- modulární koncepce rámu s odnímatelnou zadní částí
- vidlice klasické koncepce, ale nejvyšší kvality
- výfukový systém se dvěma koncovkami nalevo s několika možnostmi úprav
- drátová kola s černými ráfky a středy
- výkonné brzdy
- široká škála doplňků a příslušenství